winterbanden

 

 

Winterbanden-weetjes

Wat is het verschil tussen een winterband en een vierseizoenenband?

Een vierseizoenenband is een zomer- en winterband in één. Dit type band is daarmee een compromis. Dat wordt aangetoond in bandentests van de ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB. Telkens weer blijkt een vierseizoenenband bij temperaturen onder 7°C onder te doen voor winterbanden. Winterbanden zijn dus de beste en veiligste keuze als de klok op wintertijd staat, zomerbanden zijn onovertroffen in de zomertijd. Als je toch kiest voor vierseizoenenbanden, kies dan wel voor banden voorzien van het sneeuwvloksymbool.

Waarom wisselen van zomer- naar winterbanden en vice versa?

In vergelijking met zomerbanden zijn winterbanden gemaakt van zachter rubber, dat bij lagere temperaturen flexibel blijft. Flexibel rubber zorgt voor meer grip. Een winterband beschikt daarnaast over zogenoemde lamellen, die tijdens het rijden vervormen en zorgen voor extra grip op het wegdek of in de sneeuw.

Winterbanden presteren bij temperaturen onder 7°C beter dan zomerbanden. Bij zomerse temperaturen zijn zomerbanden juist in hun element. In de zomer zijn het de zomerbanden die uitblinken in grip, een korte remweg en dus veiligheid. Lees meer

Voor welke winterband moet ik kiezen?

Kies voor een winterband die op de zijkant is voorzien van het sneeuwvloksymbool. Daarnaast is het belangrijk dat je winterbanden koopt met de juiste technische kenmerken. Belangrijke technische kenmerken zijn de belastingindex en het snelheidssymbool. Die kun je vinden op de zijkant van de band. Bijvoorbeeld: in de aanduiding 205/55 R16 84 V is ‘84’ de belastingindex (in dit geval: de band heeft een draagvermogen van 500 kg) en ‘V’ het snelheidssymbool (in dit geval: tot 240 km/h). Je kunt kiezen voor winterbanden in de standaard bandenmaat die onder je auto hoort (kijk hiervoor in het instructieboekje). Wil je een andere bandenmaat? Vraag dan de VACO-bandenspecialist om advies.

Maakt het voor de afwikkeling van een ongeval uit of ik op winterbanden rijd of niet?

Ja. In sommige landen, zoals Duitsland en Frankrijk, moet het voertuig tijdens winterse wegcondities aangepast zijn aan de omstandigheden. Als je betrokken raakt bij een ongeval en je hebt geen winterbanden, is de kans groot dat je (deels) schuldig wordt bevonden. In het ergste geval krijg je een deel van je (letsel)schade niet vergoed, omdat je medeaansprakelijk bent vanwege het rijden op ongeschikte banden. Een compleet overzicht van de winterbanden- en sneeuwkettingenverplichting in Europa vind je op onze website.

 

Gaat mijn brandstofverbruik omhoog bij het rijden met winterbanden?

Nee, integendeel: winterbanden hebben in de winter door hun rubbersamenstelling gemiddeld een iets lagere rolweerstand dan zomerbanden. Dit zorgt voor een lager brandstofverbruik of, voor elektrische auto’s, een grotere actieradius.

Hoe hard kan ik met winterbanden rijden?

Dat hangt af van het type winterband dat je kiest. De maximumsnelheid van een band kun je bepalen aan de hand van het snelheidssymbool dat op de zijkant van de band staat. De meest voorkomende zijn: T (190 km/u), H (210 km/u) en V (240 km/u). Als je een band kiest met een maximumsnelheid die lager is dan van je zomerbanden, dan moet dat duidelijk op je dashboard worden aangegeven met een sticker. Laat je, voor je eigen veiligheid, goed informeren door je VACO-bandenspecialist.

Maken winterbanden meer geluid dan zomerbanden?

Uit tests is gebleken dat moderne winterbanden met een sneeuwvloksymbool in de winter minder geluid maken dan zomerbanden. Door de toepassing van speciale rubbermengsels (soepeler) en door de computer ontworpen loopvlakpatronen zijn de meeste fabrikanten erin geslaagd het geluidsniveau tot een minimum te beperken.

Ik heb al winterbanden. Heb ik dan nog sneeuwkettingen nodig?

Ja, wanneer je naar het buitenland gaat en rijdt op kleine (berg-)wegen dan zijn in veel landen sneeuwkettingen verplicht. De verplichting wordt aangegeven met een verkeersbord met een wiel met sneeuwketting. Maar let op: sneeuwkettingen zijn niet geschikt voor het rijden op doorgaande wegen of snelwegen. Bij weinig of geen sneeuw beschadigen sneeuwkettingen het wegdek.

Zijn winterbanden verplicht voor bedrijfsvoertuigen

In Nederland niet, in veel andere landen wel. De wetgeving per land verschilt. Informatie per land vind je in het overzicht van de Europese regelgeving voor het gebruik van winterbanden voor bedrijfsvoertuigen. Europese regelgeving voor het gebruik van winterbanden voor bedrijfsvoertuigen.

Hoe herken je een echte winterband voor bedrijfsvoertuigen?

Net als bij winterbanden voor personenwagens worden de winterse eigenschappen van bedrijfswagenbanden op de zijkant van de band aangegeven. In tegenstelling tot winterbanden voor personenwagens bestaat er voor trucks geen officiële test. Bandenfabrikanten geven zelf aan wanneer de band beschikt over winterse eigenschappen. Dit doen ze door naast het M+S-symbool een apart sneeuwvlokkristal of een andere gebruiksmarkering zonder officiële status op de band te zetten. Ook voor truckbanden geldt dat alleen een M+S-markering niet voldoende is om optimale prestaties in de winter te garanderen.

Wat is het sneeuwvloksymbool? En wat betekent M+S?

Echte winterbanden zijn, naast het profiel, ook te herkennen aan het sneeuwvloksymbool. In 2010 is het sneeuwvloksymbool (met de daarbij behorende officiële teksten) officieel erkend door de Europese Unie. Op termijn zal het sneeuwvloksymbool de M+S-markering (Mud & Snow) op winterbanden vervangen. Echter, hiervoor dienen alle winterbanden met de aanduiding M+S en het sneeuwvloksymbool uit het verkeer verdwenen te zijn.

Op dit moment gelden daarom in de meeste Europese landen alle banden met een M+S of M&S-aanduiding op de zijkant van de band wettelijk als een winterband. Dit betekent dat álle banden met een M+S-aanduiding (incl. bijvoorbeeld 4×4 en SUV-banden) juridisch gezien winterbanden zijn. Echter, in de praktijk presteren banden met alleen een M+S-codering onder winterse omstandigheden aanzienlijk minder. Ook voor SUV’s en 4×4-voertuigen zijn winterbanden met sneeuwvloksymbool verkrijgbaar.

Is het sneeuwvloksymbool verplicht?

Nee, het sneeuwvloksymbool is wettelijk niet verplicht. VACO raadt automobilisten sterk aan winterbanden aan te schaffen die voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool. Het symbool is een indicatie dat de band voldoet aan de opgestelde normen voor winterbanden.

Moet ik mijn bandenspanning aanpassen bij winterbanden?

Nee, winterbanden hebben dezelfde bandenspanning nodig als zomerbanden met dezelfde maatvoering (bijvoorbeeld 205/55 R16). Voor de juiste bandenspanning kijk je in het onderhoudsboekje van je auto, aan de binnenzijde van het bestuurdersportier of het klepje van de tankdop. Kies je voor winterbanden met een afwijkende maat, dan moet je de bandenspanning aanpassen aan de spanning die hoort bij de desbetreffende maat. Je VACO-bandenspecialist kan je daar alles over vertellen.

Slijten winterbanden sneller dan gewone banden?

Nee, winterbanden slijten tijdens winterse omstandigheden niet sneller dan zomerbanden. Andersom geldt wel: zomerbanden slijten in de winter sneller dan winterbanden. Wanneer je banden door gebrek aan grip doorslippen dan slijten ze sneller. In de winter slijten zomerbanden daardoor harder. In de zomer zijn winterbanden in het nadeel vanwege de zachtere rubbersamenstelling, die bij zomerse temperaturen voor extra slijtage zorgt. Wissel dus op tijd.

Hoe sla ik mijn banden op de juiste manier op?

Gedemonteerde banden en wielen moeten opgeslagen worden. Thuis vormen ze vaak een sta-in-de-weg. Veel bandenspecialisten bieden de mogelijkheid de gedemonteerde banden en wielen voor je op te slaan. Kijk voor een VACO-bandenspecialist, tevens opslagpunt, bij jou in de buurt. Bewaar je de banden toch liever thuis? Sla dan je banden en wielen op een donkere en koele plaats op, bijvoorbeeld in je garage. Als de banden om de wielen blijven zitten, sla de band-wielcombinaties dan liggend of hangend op. Als alleen de banden worden verwisseld dan kan je de banden ook staand opslaan.

Is de wettelijke minimale profieldiepte van winterbanden hetzelfde als voor zomerbanden?

Voor Nederland geldt: ja, voor zomerbanden en winterbanden bedraagt de wettelijke minimale profieldiepte 1,6 mm. Voor de meeste winterbanden wordt echter een minimale profieldiepte van 4 mm geadviseerd. De reden: de meeste winterbanden verliezen (een groot deel van) hun winterse eigenschappen bij een profieldiepte minder dan 4 mm.  VACO, de bedrijfstakorganisatie voor de banden- en wielenbranche in Nederland, adviseert voor de verkeersveiligheid om zomerbanden te vervangen bij 2 mm. In andere landen geldt in veel gevallen een andere wettelijke minimale profieldiepte. Kijk hier voor een overzicht.

Moet ik voor mijn winterbanden een extra set wielen kopen?

Het is niet noodzakelijk, maar de aanschaf van een tweede set wielen is een economisch verantwoorde aankoop. Enkele voordelen:

  • Het wisselen kost minder tijd. De bandenspecialist hoeft de banden niet te demonteren en te monteren.
  • Complete band-wielcombinaties hoeven niet per se opnieuw gebalanceerd te worden. Controle is wel aan te raden.
  • De kans op schade van de band is kleiner omdat de band niet telkens opnieuw gemonteerd hoeft te worden.
  • Een extra set wielen is een meerwaarde bij de verkoop van uw auto.

Waar bewaar ik de wielbouten/wielsloten?

Bewaar de wielbouten van de wielen die bij je bandenspecialist in opslag liggen bij je reservewiel. Zo voorkom je dat ze kwijtraken en heb je ze bij de bandenwissel direct bij de hand. Wielsloten worden gemonteerd in plaats van een wielmoer of wielbout. Ze voorkomen dat band-wielcombinaties gestolen worden. Voor het monteren en demonteren heb je een speciale sleutel of adapter nodig om ze los te draaien. Bewaar deze sleutel ook bij het reservewiel, zo heb je hem altijd bij de hand.

BandVeilig