winterbanden

 

 

Winterbanden-weetjes

Waarom wisselen van zomer- naar winterbanden en vice versa?

In vergelijking met zomerbanden zijn winterbanden gemaakt van zachter rubber, dat bij lagere temperaturen flexibel blijft. Flexibel rubber zorgt voor meer grip. Een winterband beschikt daarnaast over zogenoemde lamellen, die tijdens het rijden vervormen en zorgen voor extra grip op het wegdek of in de sneeuw.

Winterbanden presteren bij temperaturen onder 7°C beter dan zomerbanden. Bij zomerse temperaturen zijn zomerbanden juist in hun element. In de zomer zijn het de zomerbanden die uitblinken in grip, een korte remweg en dus veiligheid. Lees meer

Wat is het verschil tussen een winterband en een vierseizoenenband?

Een vierseizoenenband is een zomer- en winterband in één. Dit type band is daarmee een compromis. Dat wordt aangetoond in bandentests van de ADAC, de Duitse tegenhanger van de ANWB. Telkens weer blijkt een vierseizoenenband bij temperaturen onder 7°C onder te doen voor winterbanden. Winterbanden zijn dus de beste en veiligste keuze als de klok op wintertijd staat, zomerbanden zijn onovertroffen in de zomertijd. Als je toch kiest voor vierseizoenenbanden, kies dan wel voor banden voorzien van het sneeuwvloksymbool.

Voor welke winterband moet ik kiezen?

Kies voor een winterband die op de zijkant is voorzien van het sneeuwvloksymbool. Daarnaast is het belangrijk dat je winterbanden koopt met de juiste technische kenmerken. Belangrijke technische kenmerken zijn de belastingindex en het snelheidssymbool. Die kun je vinden op de zijkant van de band. Bijvoorbeeld: in de aanduiding 205/55 R16 84 V is ‘84’ de belastingindex (in dit geval: de band heeft een draagvermogen van 500 kg) en ‘V’ het snelheidssymbool (in dit geval: tot 240 km/h). Je kunt kiezen voor winterbanden in de standaard bandenmaat die onder je auto hoort (kijk hiervoor in het instructieboekje). Wil je een andere bandenmaat? Vraag dan de VACO-bandenspecialist om advies.

Maakt het voor de afwikkeling van een ongeval uit of ik op winterbanden rijd of niet?

Ja. In sommige landen, zoals Duitsland en Frankrijk, moet het voertuig tijdens winterse wegcondities aangepast zijn aan de omstandigheden. Als je betrokken raakt bij een ongeval en je hebt geen winterbanden, is de kans groot dat je (deels) schuldig wordt bevonden. In het ergste geval krijg je een deel van je (letsel)schade niet vergoed, omdat je medeaansprakelijk bent vanwege het rijden op ongeschikte banden. Een compleet overzicht van de winterbanden- en sneeuwkettingenverplichting in Europa vind je op onze website.

 

Gaat mijn benzineverbruik omhoog bij het rijden met winterbanden?

Nee, integendeel: winterbanden hebben in de winter door hun rubbersamenstelling gemiddeld een iets lagere rolweerstand dan zomerbanden. Dit zorgt voor een lager benzineverbruik.

Slijten winterbanden sneller dan ‘gewone’ banden?

Nee, winterbanden slijten tijdens winterse omstandigheden niet sneller dan ‘gewone’ banden. Wanneer je slipt, ’s zomers of ’s winters, slijten je banden. In de winter slippen en slijten zomerbanden harder en in de zomer slippen en slijten soepele winterbanden sneller. Wissel dus op tijd!

Hoe hard kan ik met winterbanden rijden?

Dit hangt af van het type winterband dat je kiest. Voor winterbanden voor personenauto’s bestaan verschillende snelheidscoderingen. De meest voorkomende zijn: T (190 km/u), H (210 km/u), V (240 km/u) en W (270 km/u). Als je een band kiest met een snelheidscodering die lager is dan je zomerband, moet dit duidelijk op je dashboard worden aangegeven met een sticker. Laat je, voor je eigen veiligheid, goed informeren over deze maximumsnelheid.

Maken winterbanden meer geluid dan zomerbanden?

Uit tests is gebleken dat moderne winterbanden met een sneeuwvloksymbool in de winter minder geluid maken dan zomerbanden. Door de toepassing van speciale rubbermengsels (soepeler) en door de computer ontworpen loopvlakpatronen zijn de meeste fabrikanten erin geslaagd het geluidsniveau tot een minimum te beperken.

Ik heb al winterbanden. Heb ik dan nog sneeuwkettingen nodig?

Ja, wanneer je naar het buitenland gaat en rijdt op kleine (berg-)wegen dan zijn in veel landen sneeuwkettingen verplicht. De verplichting wordt aangegeven met een verkeersbord met een wiel met sneeuwketting. Maar let op: sneeuwkettingen zijn niet geschikt voor het rijden op doorgaande wegen of snelwegen. Bij weinig of geen sneeuw beschadigen sneeuwkettingen het wegdek.

Zijn winterbanden verplicht voor bedrijfsvoertuigen?

Voor bedrijfswagens wordt het gebruik van winterbanden steeds vaker verplicht. Een minimale profieldiepte is in diverse landen verplicht voor banden op de zowel de aangedreven assen als de trekas. Informatie per land vindt u in het overzicht van de Europese regelgeving voor het gebruik van winterbanden voor bedrijfsvoertuigen.

Hoe herken je een echte winterband voor bedrijfsvoertuigen?

Net als bij winterbanden voor personenwagens worden de winterse eigenschappen van bedrijfswagenbanden op de zijkant van de band aangegeven. In tegenstelling tot winterbanden voor personenwagens bestaat er voor trucks geen officiële test. Bandenfabrikanten geven zelf aan wanneer de band beschikt over winterse eigenschappen. Dit doen ze door naast het M+S-symbool een apart sneeuwvlokkristal of een andere gebruiksmarkering zonder officiële status op de band te zetten. Ook voor truckbanden geldt dat alleen een M+S-markering niet voldoende is om optimale prestaties in de winter te garanderen. Rijd je vaak naar Scandinavië of andere landen waar het koud is en sneeuwt, kies dan ook band met winterse eigenschappen voor uw truck.

Wat is het sneeuwvloksymbool? En wat betekent M+S?

sneeuwvloksymboolEchte winterbanden zijn, naast het profiel, ook te herkennen aan het sneeuwvloksymbool. In 2010 is het sneeuwvloksymbool (met de daarbij behorende officiële teksten) officieel erkend door de Europese Unie. Op termijn zal het sneeuwvloksymbool de M+S-markering (Mud & Snow) op winterbanden vervangen. Echter, hiervoor dienen alle winterbanden met de aanduiding M+S en het sneeuwvloksymbool uit het verkeer verdwenen te zijn.

Op dit moment gelden daarom in de meeste Europese landen alle banden met een M+S of M&S-aanduiding op de zijkant van de band wettelijk als een winterband. Dit betekent dat álle banden met een M+S-aanduiding (incl. bijvoorbeeld 4×4 en SUV-banden) juridisch gezien winterbanden zijn. Echter, in de praktijk presteren banden met alleen een M+S-codering onder winterse omstandigheden aanzienlijk minder. Ook voor SUV’s en 4×4-voertuigen zijn winterbanden met sneeuwvloksymbool verkrijgbaar.

Is het sneeuwvloksymbool verplicht?

Nee, het sneeuwvloksymbool is wettelijk niet verplicht. VACO raadt automobilisten sterk aan winterbanden aan te schaffen die voorzien zijn van het sneeuwvloksymbool. Het symbool is een indicatie dat de band voldoet aan de opgestelde normen voor winterbanden.

Moet ik mijn bandenspanning aanpassen bij winterbanden?

Nee, winterbanden hebben in dezelfde maat dezelfde bandenspanning nodig als zomerbanden. Voor de juiste bandenspanning kijk je in het onderhoudsboekje van je auto, aan de binnenzijde van het bestuurdersportier of het tankklepje, of op de bandenspanningtabel die je vindt bij de bandenspanningsmeters bij tankstations. Kies je voor winterbanden met een afwijkende maat, dan moet je de bandenspanning aanpassen aan de spanning die hoort bij de desbetreffende maat. Controleer de bandenspanning opnieuw als het kouder wordt dan 7 graden. Het is normaal dat je dan 0,3 bar moet bijpompen, omdat de bandenspanning lager wordt als de temperatuur daalt. Je kan hier ook al rekening mee houden bij de bandenwissel.

Bandenlabel

Is er voor winterbanden een bandenlabel?

bandenlabel printJa. Het bandenlabel is ook verplicht voor winterbanden en toont dezelfde prestatie-indicatoren als voor zomerbanden: grip van de band op nat wegdek, de brandstofefficiëntie en het externe afrolgeluid.

Winterbanden ‘scoren’ slechter op het bandenlabel dan zomerbanden. Hoe komt dat?

Winterbanden worden voor de labelwaarden getest onder vrijwel dezelfde omstandigheden als zomerbanden. Zo heeft het Europese Parlement dat bepaald. Zou een winterband worden getest voor grip op een koud wegdek (onder +7°C) of op sneeuw of ijs, dan zou de test veel beter uitvallen dan voor zomerbanden. Voor winterbanden kan je de labelwaarden dus wel onderling vergelijken, maar niet met zomerbanden.

Bandenopslag

Hoe sla ik banden op de juiste manier op?

Gedemonteerde banden en wielen moeten opgeslagen worden. Thuis vormen ze vaak een sta-in-de-weg. Veel bandenspecialisten bieden de mogelijkheid de gedemonteerde banden en wielen voor je op te slaan. Kijk voor een VACO-bandenspecialist, tevens opslagpunt, bij jou in de buurt. Bewaar je de banden toch liever thuis? Sla dan je banden en wielen op een donkere en koele plaats op, bijvoorbeeld in je garage. Als de banden om de wielen blijven zitten, sla de band-wielcombinaties dan liggend of hangend op. Als alleen de banden worden verwisseld dan kan je de banden ook staand opslaan. Het bandenlabel is ook verplicht voor winterbanden en toont dezelfde prestatie-indicatoren als voor zomerbanden: grip van de band op nat wegdek, de brandstofefficiëntie en het externe afrolgeluid.

Waar bewaar ik de wielbouten/wielsloten?

Bewaar de wielbouten van de wielen die bij je bandenspecialist in opslag liggen bij je reservewiel. Zo voorkom je dat ze kwijtraken en heb je ze bij de bandenwissel direct bij de hand. Wielsloten worden gemonteerd in plaats van een wielmoer of wielbout. Ze voorkomen dat band-wielcombinaties gestolen worden. Voor het monteren en demonteren heb je een speciale sleutel of adapter nodig om ze los te draaien. Bewaar deze sleutel ook bij het reservewiel, zo heb je hem altijd bij de hand.

Profieldiepte

Is de minimale profieldiepte van winterbanden hetzelfde als van zomerbanden?

Nee, voor winterbanden geldt een minimale profieldiepte van 4 mm; voor zomerbanden 1,6 mm. Als een winterband minder dan 4 mm profiel heeft, kan er wettelijk mee worden doorgereden, maar de band verliest dan een groot deel van zijn winterse eigenschappen.

Hoe kan ik de profieldiepte meten?

De profieldiepte van banden kan je meten aan de hand van de TWI (Tread Wear Indicator). Deze afkorting staat op de zijkant van de banden. Ter hoogte van deze afkorting zijn profieldieptemeters in de hoofdgroeven van de band aangebracht. Bij winterbanden staat naast de TWI ook een WWI (Winter, Wear, Indicator) op de zijkant van de band. De WWI is 4 mm hoog. Zijn uw banden versleten tot op de WWI? Dan beschikken de banden niet meer over de winterse eigenschappen.

Wielen

Moet ik voor winterbanden een extra set wielen aanschaffen?

Het is niet noodzakelijk, maar de aanschaf van een tweede set wielen is een economisch verantwoorde aankoop. Enkele voordelen:

  • Het wisselen kost minder tijd. De bandenspecialist hoeft de banden niet te demonteren en te monteren.
  • Complete band-wielcombinaties hoeven niet per se opnieuw gebalanceerd te worden. Het controleren van de balancering is wel aan te raden.
  • De kans op schade aan de hiel van de band is kleiner omdat de band niet telkens opnieuw gemonteerd hoeft te worden.
  • Een extra set wielen is een meerwaarde bij de verkoop van uw auto.
Is het wiel of velg?

Een wiel is iets anders dan een velg. De velg is uitsluitend de buitenste ring van het wiel, waarop de band is gemonteerd. Ter illustratie: een lichtmetalen vijfspaakwiel bestaat uit de velg, de vijf spaken en het hart, inclusief de boutgaten en het naafgat. In de meeste gevallen vormen deze één onlosmakelijk geheel. Met ‘lichtmetalen velgen’ bedoelt men eigenlijk ‘lichtmetalen wielen’.

Waar bewaar ik de wielbouten/wielsloten?

Bewaar de wielbouten van de wielen die bij je bandenspecialist in opslag liggen bij je reservewiel. Zo voorkom je dat ze kwijtraken en heb je ze bij de bandenwissel direct bij de hand. Wielsloten worden gemonteerd in plaats van een wielmoer of wielbout. Ze voorkomen dat band-wielcombinaties gestolen worden. Voor het monteren en demonteren heb je een speciale sleutel of adapter nodig om ze los te draaien. Bewaar deze sleutel ook bij het reservewiel, zo heb je hem altijd bij de hand.