TPMS

   

 

Er zijn twee soorten TPMS-systemen:
direct en indirect

Direct TPMS-systeem

Een direct TPMS-systeem werkt met sensoren. Deze sensoren zitten achter het ventiel van de band, maar kan ook aan de binnenzijde van het profiel van de band zitten. Elke sensor stuurt de meetgegevens op een radiofrequentie van 533 MHz naar de voertuigelektronica. De ECU van de auto berekent de spanning in de banden en deze waarden worden getoond op de display op het dashboard. Als de spanning in één of meer banden te laag is, dan gaat het controlelampje branden. Als dat gebeurt, stop dan direct op een veilige plek en controleer je banden op beschadigingen. 

Weet je niet welk TPMS-systeem er in je auto zit? Kijk dan in het instructieboekje van je auto of vraag het aan je VACO-bandenspecialist.

Indirect TPMS-systeem

Zoals de naam al zegt, meet indirect TPMS niet daadwerkelijk de bandenspanning. Deze techniek maakt gebruik van het feit dat een band met onderspanning een kleinere omtrek heeft dan een band met de juiste druk. Een band met onderspanning draait dus sneller rond. De voertuigelektronica registreert dit op basis van de ABS-sensoren, de stuurhoeksensor en de voertuigsnelheid. Indirect TPMS is dus een systeem dat is gebaseerd op software, er worden geen aanvullende onderdelen gebruikt.