TPMS waarschuwt als je bandenspanning in
een of meer banden 20% te laag is.

Wat is TPMS

Het bandenspanningscontroleysteem TPMS staat voor 'Tyre Pressure Monitoring System' en  is sinds 1 november 2014 verplicht op elke nieuwe personenauto. Het systeem houdt de druk van je banden in de gaten. Door de verplichting van TPMS wil de Europese Unie de veiligheid van automobilisten verbeteren.

Hoe werkt TPMS

Een auto met een TPMS-systeem heeft een controlelampje op het dashboard. Het waarschuwt je als de spanning in één of meer banden 20% te laag is of als de bandenspanning de ondergrens van 1,5 bar heeft bereikt. Als je een lekke band hebt, dan constateert het systeem dat snel. Zodra je dit lampje ziet branden, rijd niet door maar ga meteen naar een veilige plek om te stoppen en controleer je banden. 

Het nut van goede bandenspanning

  • kortere remweg
  • minder kans op een klapband
  • minder slijtage
  • minder brandstofkosten
  • minder CO2-uitstoot
  • meer rijcomfort
  • stabielere wegligging

TWEE SOORTEN TPMS-SYSTEMEN

Direct TPMS-systeem

Een direct TPMS-systeem werkt met sensoren die de bandenspanning meten. Die meetsignalen geven ze vervolgens door aan de elektronica van het voertuig. Elke band heeft zijn eigen sensor, die van buiten niet zichtbaar is. De meeste sensoren zitten direct achter het ventiel. Weet je niet welk TPMS-systeem er in jouw auto zit? Kijk dan in het instructieboekje van je auto of vraag het aan je bandenspecialist.
 
Direct TPMS: werk voor de bandenspecialist
Elke keer als een auto met direct TPMS bij de bandenspecialist in de werkplaats komt, wordt het systeem met speciale apparatuur uitgelezen. De bandenspecialist controleert de werking van de sensoren en test de status van de batterij in elke sensor. Deze werkzaamheden staan op de factuur op het moment dat je bijvoorbeeld je zomerbanden door winterbanden laat vervangen. Automobilisten met een extra set wielen voor hun winterbanden moeten een tweede set sensoren kopen om ook in de winter van de voordelen van TPMS te profiteren. De bandenspecialist moet deze sensoren op de wielen monteren en ook werkzaamheden op softwaregebied verrichten. Dit brengt wat extra kosten met zich mee, maar die kosten wegen niet op tegen de voordelen van een goed functionerend TPMS-systeem, het hele jaar door.

Indirect TPMS-systeem

Een indirect TPMS-systeem werkt op basis van de software van de auto, dus zonder sensor. Dit systeem maakt gebruik van het feit dat een band met een te lage spanning een kleinere omtrek heeft dan een band met de juiste spanning. Een band met een kleinere omtrek draait sneller rond. De elektronica van de auto meet dat verschil en kan zo bepalen of de band nodig opgepompt moet worden.

Indirect TPMS: instellen kun je zelf
Bij een auto met een indirect TPMS moet je zo nu en dan via het dashboard een eenvoudige handeling verrichten. Bijvoorbeeld nadat de banden zijn opgepompt. Het is een kwestie van een knopje indrukken of een scherm bedienen. Net als bij het instellen van de navigatieapparatuur. Hoe dat moet, staat in het instructieboekje. Als het indirecte TPMS goed werkt, heeft de VACO-bandenspecialist geen omkijken naar het systeem op het moment dat je langskomt om bijvoorbeeld je banden te wisselen. In de meeste gevallen heb je dan ook geen extra kosten. Ook niet als je je versleten banden door nieuwe laat vervangen. Het kan echter gebeuren dat alles wel goed is ingesteld, maar dat het controlelampje op het dashboard toch een foutmelding geeft. Rijd dan toch even langs bij de bandenspecialist.

Vragen over TPMS?
Stel ze aan je VACO-bandenspecialist

De bandenspecialist weet alles over TPMS. Hij heeft geïnvesteerd in opleidingen en beschikt over speciale werkplaatsapparatuur en TPMS-ervaring. Stel dus gerust vragen over TPMS. Of vraag naar de speciale TPMS-brochure 'Veilig op weg met de juiste bandenspanning'.

tpms