Niet ieder wiel past onder je auto. 
Vraag je VACO-bandenspecialist om advies.

WIELEN

Lichtmetalen wielen geven je auto een mooiere en sportievere uitstraling. Maar bij de keuze van een nieuwe set wielen draait het niet alleen om het uiterlijk. Een wiel moet aan een aantal technische eisen voldoen. Zo moet het wiel bijvoorbeeld voldoende draagvermogen hebben. En eenmaal onder je auto verdienen je mooie wielen ook wat extra aandacht. Ze worden tenslotte blootgesteld aan regen, pekel, modder en ook hete remstof kan schade aan uw wielen veroorzaken. Hieronder een aantal punten waar je op moet letten bij lichtmetalen wielen.

 

Draagvermogen

De belangrijkste technische eigenschap van een wiel is het draagvermogen. Het gewicht van je auto bepaalt het minimale draagvermogen dat de wielen moet hebben. Heb je bijvoorbeeld een SUV of een bestelwagen? Dan kan het zijn dat het draagvermogen van een standaardwiel niet voldoende is om het voertuig te dragen. Het draagvermogen van een wiel wordt uitgedrukt in kilogrammen.

ET-waarde

Bij de keuze van een wiel speelt de ET-waarde een belangrijke rol. ET is een afkorting van ‘Einpresstiefe’. Bij de montage van een ander wiel moet de ET-waarde nagenoeg gelijk zijn aan de ET-waarde van het origineel gemonteerde wiel.

Wielmaat

Bij iedere auto hoort een standaardwielmaat. Maar het is vaak mogelijk om grotere en bredere wielen onder een auto te monteren. In de winter kun je terug naar een maatje kleiner. Ommonteren naar een andere wielmaat is specialistisch werk. Laat je zich daarom adviseren door een VACO-bandenspecialist. Er zijn ook onlineconfigurators beschikbaar, waarbij je het kenteken invoert en vervolgens een lijst met geschikte wielen voor een specifieke auto te zien krijgt.

 

Een tweede set wielen?

Een rendabele investering

  • De wissel gaat sneller en is goedkoper.
  • Complete band-wielcombinaties hoeven niet per se opnieuw gebalanceerd te worden. Het controleren van de balancering is wel aan te raden.
  • Minder kans op beschadiging van de band omdat de band niet telkens opnieuw gemonteerd hoeft te worden.
  • Een extra set wielen is een meerwaarde bij de verkoop van uw auto.

Juiste wielbouten

In veel gevallen hebben de wielen van de zomerbandenset een ander soort wielbouten dan de wielen voor de winterbandenset. Controleer of de wielbouten van de gemonteerde wielen passen op het reservewiel van de auto. Is dit niet het geval? Zorg dan voor een extra set wielbouten. Zo kom je langs de kant van de weg niet voor verrassingen te staan.

Bewaren wielbouten/wielsloten

Bewaar de wielbouten van de wielen die bij je bandenspecialist in opslag liggen bij het reservewiel. Zo voorkom je dat ze kwijtraken en heb je ze bij de wissel in het voorjaar direct bij de hand. Wielsloten worden gemonteerd in plaats van een wielmoer of wielbout. Ze voorkomen dat band-wielcombinaties gestolen worden. Voor het monteren en demonteren heb je een speciale sleutel of adapter nodig om ze los te draaien. Bewaar deze sleutel ook bij het reservewiel, zo heb je deze altijd bij de hand.

Zo houd je je wielen mooi

Maak de wielen goed schoon met water en droog ze goed af voordat u ze opbergt. Uw bandenspecialist heeft vaak een wielenwasmachine zodat uw wielen schoon en droog worden opgeslagen.

Sneeuwkettingen en wielen

Liefhebbers van de wintersport doen er verstandig aan om bij de aanschaf van een nieuwe set wielen rekening te houden met het monteren van sneeuwkettingen. Zijn uw banden breed, dan gaat het monteren van de sneeuwkettingen moeizamer. Steeds meer autofabrikanten schrijven voor welke band- en wielmaat gemonteerd moet zijn om met de sneeuwkettingen te rijden.

 

Wiel of velg?

Een wiel is iets anders dan een velg. De velg is uitsluitend de buitenste ring van het wiel, waarop de band is gemonteerd. Ter illustratie: een lichtmetalen vijfspaakswiel bestaat uit de velg, de vijf spaken en het hart, inclusief de boutgaten en het naafgat. In de meeste gevallen vormen deze één onlosmakelijk geheel.

VRAGEN?

Stel ze gerust aan je bandenspecialist