De productie van lichtmetalen wielen is 

een technisch hoogstandje.

WIELEN

Lichtmetalen wielen geven je auto een mooiere en sportievere uitstraling. Maar bij de keuze van een nieuwe set wielen draait het niet alleen om het uiterlijk. Een wiel moet aan een aantal technische eisen voldoen. Zo moet het wiel bijvoorbeeld voldoende draagvermogen hebben. En eenmaal onder je auto verdienen je mooie wielen ook wat extra aandacht. Ze worden tenslotte blootgesteld aan regen, pekel, modder en ook hete remstof kan schade aan je wielen veroorzaken. Hieronder een aantal punten waar je op moet letten bij de aanschaf van lichtmetalen wielen.

 

Wiel of velg?
Een wiel is iets anders dan een velg. De velg is uitsluitend de buitenste ring van het wiel, waarop de band is gemonteerd. Een lichtmetalen bestaat uit een velg, spaken en het hart. Inclusief de boutgaten en het naafgat. 

Draagvermogen

De belangrijkste technische eigenschap van een wiel is het draagvermogen. Het gewicht van je auto bepaalt het minimale draagvermogen dat de wielen moet hebben. Heb je bijvoorbeeld een SUV of een bestelwagen? Dan kan het zijn dat het draagvermogen van een standaardwiel niet voldoende is om het voertuig te dragen. Vraag je VACO-bandenspecialist om advies.

ET-waarde

Bij de keuze van een wiel speelt de ET-waarde (wielbolling) een belangrijke rol. ET is een afkorting van ‘Einpresstiefe’ en bepaalt wat de spoorbreedte van de auto is. Bij de montage van een ander wiel moet de ET-waarde nagenoeg gelijk zijn aan de ET-waarde van het origineel gemonteerde wiel. Anders kan er een afwijking in het stuurgedrag ontstaan. Laat je adviseren door een wielenimporteur of VACO-bandenspecialist.

Wielmaat

Bij iedere auto hoort een standaardwielmaat. Maar het is vaak mogelijk om grotere en bredere wielen onder een auto te monteren. In de winter kun je terug naar een maatje kleiner. Ommonteren naar een andere wielmaat is specialistisch werk. Laat je zich daarom adviseren door een VACO-bandenspecialist. Er zijn ook onlineconfigurators beschikbaar, waarbij je het kenteken invoert en vervolgens een lijst met geschikte wielen voor een specifieke auto te zien krijgt.

Juiste wielbouten

In veel gevallen hebben de wielen van de zomerbandenset een ander soort wielbouten dan de wielen voor de winterbandenset. Controleer of de wielbouten van de gemonteerde wielen passen op het reservewiel van de auto. Is dit niet het geval? Zorg dan voor een extra set wielbouten. Zo kom je langs de kant van de weg niet voor verrassingen te staan.

Bewaren wielbouten/wielsloten

Bewaar de wielbouten van de wielen die bij je bandenspecialist in opslag liggen bij het reservewiel. Zo raken ze niet kwijt en heb je ze bij de wissel in het voorjaar direct bij de hand. Wielsloten worden gemonteerd in plaats van een wielmoer of wielbout. Ze voorkomen diefstal van band-wielcombinaties. Voor het monteren en demonteren heb je een speciale sleutel of adapter nodig om ze los te draaien. Bewaar deze sleutel ook bij het reservewiel.

Zo houd je je wielen mooi

De meeste lichtmetalen wielen worden gemaakt van een legering op basis van aluminium. Daarna krijgt het wiel een aantal laklagen. De laklagen zijn kwetsbaar en kunnen worden aangetast als je de verkeerde (agressieve) schoonmaakmiddelen gebruikt. Het gevolg: oxidatie. Met deze do's en don'ts voorkom je dat en heb je langer plezier van je mooie wielen.

De voordelen van een tweede set wielen

  • De wissel gaat sneller en is goedkoper;
  • Complete band-wielcombinaties hoeven niet per se opnieuw gebalanceerd te worden. Het controleren van de balancering is wel aan te raden;
  • Minder kans op beschadiging van de band omdat de band niet telkens opnieuw gemonteerd hoeft te worden;
  • Een extra set wielen is een meerwaarde bij de verkoop van je auto.

Sneeuwkettingen en wielen

Wintersportliefhebbers moeten bij de aanschaf van een nieuwe set wielen rekening houden met het monteren van sneeuwkettingen. Zijn je banden breed, dan gaat het monteren van de sneeuwkettingen lastiger. Autofabrikanten schrijven vaak voor welke band- en wielmaat gemonteerd moet zijn om met de sneeuwkettingen te rijden. Let op: heb je een bandenspanningcontrolesysteem (TPMS) in je auto? Dan kan het gebeuren dat de gemonteerde sneeuwkettingen voor een storing zorgt en er plotseling een tpms-lampje gaat branden op je dashboard. Neem dan even contact op met je bandenspecialist.

VRAGEN?

Stel ze gerust aan je VACO-bandenspecialist