bandenlabel

 
 

Met het bandenlabel kan je banden
op drie punten vergelijken. Het label helpt je
om een juiste keus te maken.

HET BANDENLABEL

Waar vind ik het label

Als je nieuwe banden koopt moet je leverancier je informatie verschaffen over het bandenlabel. Meestal zie je het bandenlabel in de vorm van een sticker op de band. Vraag je bandenspecialist om een toelichting.

Wat zegt het label

Er zijn tientallen prestatiecriteria om de kwaliteit van een band te beoordelen. Het bandenlabel geeft een waarde voor drie belangrijke prestaties: grip op nat wegdek, de brandstofefficiëntie en het externe afrolgeluid. De keuze voor een band hangt af van wat je persoonlijk belangrijk vindt en ook van je rijstijl.

Wat zegt het label niet

Niet alle criteria zijn in het bandenlabel opgenomen. Voorbeelden van criteria die niet op het bandenlabel staan: slijtvastheid (kilometerrendement), remmen op droog wegdek, remmen op sneeuw, remmen op ijs, geluidsproductie in het voertuig, handling en aquaplaning.

BETEKENIS CRITERIA

Grip van de band op nat wegdek

nat-wegdekHoe meer grip, hoe korter de remafstand. Het bandenlabel geeft de verschillen aan bij een noodstop van 80 km/u op een nat wegdek. De remweg van een band met klasse A is altijd 30% korter dan van een band met klasse F (klassen D en G zijn niet in gebruik) als er maximaal wordt geremd. Dit kan oplopen tot 18 meter verschil in remweg. Ofwel: het verschil van voor of na de kruising stilstaan bij een noodstop.

Brandstofefficiëntie

brandstofefficientieHet brandstofverbruik van een auto is afhankelijk van veel factoren. Bijvoorbeeld het gewicht van de auto, het motortype, de rijsnelheid, rijstijl, bandenspanning en de rolweerstand van de banden. De rolweerstand bepaalt ongeveer 20% van het brandstofverbruik. Hoe lager de rolweerstand, hoe hoger (gunstiger) de brandstofefficiëntie. Het brandstofgebruik bij klasse A is altijd 7,5% lager dan van een band met klasse G.

Extern afrolgeluid

afrolgeluidEen deel van het geluid van een voorbijrijdende auto is afkomstig van de banden. Het bandenlabel vermeldt dit zogeheten externe afrolgeluid van de band. Een lawaaiige band of een grof wegdek hoort u trouwens vaak ook in de auto. Een golfje meer of minder is een verschil van drie decibel geluid. Geluidssterkte halveert bij een daling van drie decibel. Dus van drie golfjes naar één golfje is het geluid zelfs 75% minder.

Het bandenlabel voor winterbanden

Het bandenlabel is ook verplicht voor winterbanden. Je kunt alleen de labelwaarden van zomerbanden niet zo maar vergelijken met die van winterbanden. Dit komt omdat alle banden (dus zomer- en winterbanden) worden getest onder dezelfde zomerse weersomstandigheden. Hierdoor lijken winterbanden ten opzichte van zomerbanden minder goed te presteren. Zou een winterband worden getest voor grip op een koud wegdek (onder +7°C) of op sneeuw of ijs, dan zouden zomerbanden juist minder goed scoren. Kortom: voor winterbanden kun je de labelwaarden dus wel onderling vergelijken, maar niet met zomerbanden.

Wat is rolweerstand?

Elke band heeft een weerstand tegen rollen. Hoe hoger die rolweerstand, hoe hoger de benodigde kracht om dóór te rollen. De rolweerstand ontstaat dus in het contact tussen de band het wegdek. Hoe zachter het rubber van de band is, hoe meer het beweegt en hoe groter de inwendige wrijving en vervorming is.

VRAGEN?

Stel ze gerust aan je VACO-bandenspecialist